søndag 26. januar 2014

Koselig lørdagskveld med god torskemiddag

Ovnsbakt torsk med jordskokkpurrè

Vi hadde besøk av søsteren min og manen hennes i går kveld og jeg kunne kose meg på kjøkkenet i hele går ettermiddag. Det er trivsel det!

Planen var å servere blåskjell suppe med foccatia, ovnsbakt torsk med  jordskokkpurre og creme brulè til dessert. Jeg hadde forberedt alt til blåskjell suppen foruten blåskjellene. 30 minutter før de skulle komme tok skjellene ut av vakumpakken for å vaske å rense de og kjente med en gang den ekkle lukten av skjell som så absolutt ikke var ferske lenger. Jeg hev meg i bilen for å sjekke om noen av butikkene i næreheten hadde blåskjell igjen men var ikke heldig. Måtte da innse at kjelen med basen til suppen var det bare å tømme ut. Med kun 20 minutter til de skulle komme måtte jeg innse at jeg ikk fikk tid til å lage noe og tekte kun: Hva passer til foccatia brød? Stakk hånden ned i frysedisken og rasket med meg en pose med Thai suppe fra Stabburet. Aldri smakt den før selv men hadde hørt av andre at den er god.

Den var faktisk ikke så værst, sa ingenting om at jeg ikke hadde laget den og alle likte den.


Torsken ble heldigvis som planlagt og like god som alltid. Det er så absolutt min favoritt toskemiddag.

Ovnsbakt torsk med jordskokkpurre
Oppskrift:
4 personer

1,2 kg torske filè
0,5 kg jordskokk
2 poteter
ca 1 dl fløte
1 ss meierismør
brokkoli
1 pose baby leaf
1 pose ruccula salat
1 pakke fetaost
1 stk granateple
20-25 lett hakkede mandler

Toppingen:

Her tar jeg litt det jeg har i huset den dagen jeg lager retten. På lørdagen var det dette:

Et ferdigstekt grovt rundstykke som jeg rev på et rivjern til det ble smuler
Blandet i grovt hakkede mandler, litt salt, tørket basilikum og sitron pepper.

Du kan bruke ferdiglaget brødrasp og blande med parmesanost, ferske krydderurter og krydder etter eget ønske. Bare bruk fantasien

Jeg smurte inn stykkene med en chilisennep før jeg la toppingen på. Bruk den sennepen du har i skapet


 Stekes på 180 grader på varmluft i 14-16 minutter

Før du steker fisken koker du skrellede jordskokker og poteter. Potetene må koke lengre så bruk gjerne to kasseroller. Bland de sammen med smør og 0,5 dl fløte og mos med en stavmikser til en purre. Jevn med resten av fløten til purrèn får riktig konsistens.

Skjær fetaost i biter og del granateplet. Det finnes mange gode tips for hvoran man skal få ut innholdet uten ågrise ut hele kjøkknet men jeg deler det i to og bruker fingrene til å brekke opp delen og ta ut frøene litt forsiktig.

Fordel salaten på fire tallerkener, strø  over fetaost, ranateple og mandler. Fordel purrèn på de fire tallenkene og legg fisken over purrèn.


Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar