tirsdag 24. november 2015

Nydelig daimiskake




 En iskake er alltid smart å ha i fryseren. Det er den perfekte dessert og alltid god så lenge du har laget den selv.

En hel kake rekker til 16 små stykker, eller som jeg gjorde sist familiemiddag, 8 store stykker! Og de ble alle spist opp  men vi var veldig mette etterpå.

Oppskrift: 

Bunn:

150 g malte mandler (jeg maler de i en liten kjøkkenmaskin med små kniver)
150 g  sukker
4 eggehviter

Pisk eggehvitene stive. Bland de malte mandlene og sukkeret sammen og band det sammen med de stivpiskede eggehvitene, litt etter litt mens maskinen går.

Ta en 24 cm form og kle bunnen med bakepapir og hell i røren.
Stekes på 180 grader, midt i ovnen i ca 20 minutter. Den skal være fast i midten.
Avkjøles.
Bunnen kan bli litt klissete så jeg bruker å snu den før jeg heller på røren til kaken, da får jeg den tørre delen mot kakefatet.

Fyll:

1 liten boks kremfløte
4 ss sterk kaffe
3 stk doble daim ( 2 stk til fyllet og 1 stk til toppen)
4 geleatinplater
4 eggeplommer
100 g sukker

Legg gelatinplatene i kaldt vann i 5 minutter. Forbered kaffen og bland de myke gelatinplatene i den varme kaffen. Pisk eggeplommer og sukker. Pisk fløten for seg. Bland sammen.
Hell kaffen med de smeltede platene i blandingen sammen med to doble plater med hakket daim.

Hell røren over kakebunnen som ligger i formen og strø hakket daim over( den siste doble daimen)
Sett så i fryseren.

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar