søndag 12. januar 2014

God, gammeldags fiskegrateng til middag



Et lite dykk tilbake til barndommen i dag, dette er en av de middagene jeg vokste opp med som jeg ikke har forandret oppskriften på. Om det var igjen fisk etter en middag hadde vi alltid fiskegrateng eller plukkfisk dagen etter. Gratengen var alltid min favoritt.

Det som er greit med denne oppskriften er at du kan variere innholdet, feks ertatte fisk med pølse og løk samt tilsette ulike krydder og urter.

Oppskrift:

6-7 dl lett-melk
4 ss hvetemel
60 g smør
1 ts salt
1/2 ts pepper
1/2 ts malt muskatnøtt
4-5 dl fullkorns makaroni
500-700 g torsk (rå eller kokt
3 egg
Brødrasp

Start med å lage hvitsaus, smelt smør og bland i mel. Spe med melken til det blir en fin og blank saus.

La denne koke på svak varme i 5-10 minutter mens du rører i den en gang i blandt. Ha i salt, pepper og malt muskatt. Trekk kasserollen av platen. Spe med mer melk om sausen tykkner

Kok makaroni etter anvisning på pakken, sil av og hell de i sausen.

Skill eggehvite og plommer, ha plommene i den avkjølte sausen og stivpisk eggehvitene. Vend de stivpiskede eggehvitene i sausen.

Denne gangen brukte jeg frossne torskefilèr som jeg hadde tint litt på forhånd, skjærte de opp i biter 1 cm x 2 cm. La noen i bunnen av formen før jeg hellte sausen med makaroniene over. stakk resten av fiskebitene ned i sausen til de var dekket av saus. Bruk gjerne fiske rester om du har.

Strødde over oppskjærte biter av resten av dagens frokostrundstykker, et var ferdigstekt og et var  halvstekt (derfor fargen er så udelikat)Her kan du bruke det du har av brød eller rundstykker eller brødrasp.


Stekes i 45 min på 195 grader på varmluft, midt i ovnen.

Serveres med kokte poteter ogen skål med smeltet smør og gressløk. God og gammeldags middag som også er perfekt å varme opp dagen etter.





Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar